Coeficientul emoţional

Coeficientul emoțional (Q.E.) este o evoluție a coeficientului de inteligență numit și coeficient intelectual (Q.I.). Se pare că ultimul nu răspunde decât parțial la evaluarea facultăților unui individ. Crearea Q.E. datează din anul 1990 și reprezintă munca a doi cercetători americani, Peter Salovey (rector şi profesor de psihologie la Universitatea Yale) și John D. Mayer (profesor de psihologie la Universitatea New Hampshire). Ei au dezvoltat o teorie numită Inteligența Emoțională care susține că oamenii au o gamă largă de abilități intelectuale dar și una de aptitudini emoționale care le afectează profund modul de gândire și de acțiune.


Emoțiile și inteligența

Coeficientul emoțional reprezintă o măsură a capacității unei persoane de gestionare a diferitelor emoții și de utilizare în acest sens a capacităților sale intelectuale. Ideea de evaluare se referă la cum se pot măsura propriile emoții luând în considerare anturajul și ambientul. Inteligența este deci măsurată ținând cont de emoții și nu doar pe baza criteriilor intrinseci (ca la în coeficientul intelectual). Q.E. este însă o parte a acestei ecuaţii și există diferite metode care extind criteriile luate în considerare; se ajunge astfel și la conceptul de măsurare a motivaţiei.

Emoțiile și cognițiile

Emoțiile reprezintă ansamblul de percepții și simțăminte care caracterizează ființa umană. Se regăsesc de asemenea reacții de protecție și defensive (frici, angoase) ca relații cu sine și cu alții (dorințe, rușine) Cognițiile, însumate, regrupează trei dispoziții complementare: învățarea, memoria și rezolvarea de probleme. Fiecare dintre ele participă mai mult sau mai puțin la dezvoltarea individului. Inteligența emoțională se situează, după inițiatorii săi, la intersecția dintre emoții și cogniții.

Limitele Q.E.

Pe scurt, testul emoțional se află la granița între inteligența și emoțiile individului. Reținem că acest test face parte integrantă din uneltele așa zis comportamentale. Ele ţin cont foarte puţin sau deloc de dimensiunile inconștientului individual și standardizează profilele psihologice. Criticii spun că este vorba de o abordare foarte sistemică și care nu ţine seama de istoria personală a individului, de problematica sa familială sau de construcția sa identitară.

Notă: Sursa: psychologie. fr, „Le quotient émotionnel (Q.E.)” de Denis Morineau. Pentru detalii click aici. Traducerea și adaptarea articolului a fost realizată de Psiholog Doina Dumitrescu.

Anunțuri

4 comentarii

  1. buna ziua. va rog sa ma ajutati cu un sfat. mama a avut un avc ischemic si se ajuta mai greu de partea stanga a corpului. in urma cu 2 luni a venit de la spital si am incercat sa ii fac baie singur, dar nu am mai reusit sa o scot din cada (nu putea singura sa isi coordoneze piciorul stang) si am inceput sa ma panichez. dupa 10 minute a venit fratele meu si am reusit sa o scoatem din cada. ea sta cu fratele meu. cam de 2-3 ori pe saptamana mai stau si eu noaptea cu ea desi acum nu prea mai este nevoie. totusi, cand stiu ca trebuie sa merg la ea am o neliniste foarte mare, aproape panica. sunt mai emotiv din fire dar nu stiu ce este si greu ii fac fata. va multumesc anticipat.

  2. Buna ziua sunt mama uinui baietel de 7 ani , clasa pregatitoare. El este f destept IQ=120, dar are probleme decomportament legate de emotii, desi a fost la gradinita vreo 4 ani. Nu stie si nu poate sa -si dozeze emotiile. E o fire activa, inclinata spre arte. Am avut probleme de integrare si relationare intre copii si la gradinita, si acum si la scoala. El este un copil foarte sensibilsi il ranesc toate rautaile si reactioneaza violent, se supara, plange, e nervos. Nu mai stiu ce sa fac, in conditiile in care nici dna invatatoare nu stie. Pot lua legatura cu dvs? Se poate face ceva? Suntem din Bucuresti. Multumesc

  3. Seara buna !
    Exista in mod special o anumita categorie de oameni ce au nevoie sa cunoasca acest articol ,sa inteleaga inteligenta emotionala si anume ma refer mai ales la cei ce lucreaza cu oameni si pentru oameni !Ex : in asistenta medicala ,doctorii ,mai ales cei ce lucreaza in spitale ,apoi asistenta sociala ,educatorii ,profesorii etc
    S-au facut deja experiente in unele firme ce se respecta .Acestia au deschis exact in aceiasi cladire unde se lucreaza o camera unde copii angajeatilor erau primiti in ziua in care acestia nu aveau cu cine sa il lase si binenteles supravegheati .Au observat ca rezultatele erau foarte pozitive .Este doar un exemplu .Si eu lucrez ca infirmiera in geriatrie ,imi place asta si plec acasa multumita si bucuroasa .Oamenii ma primesc alaturi de ei cu prietenie si uit ca de fapt sint la servici ,sefii mei sint multumiti de mine pentru ca sint probabil cineva ce nu se plinge de pacientii ei , sint alaturi de ei cit pot de mult si ma straduesc cit pot sa le ofer calitate .

    Multumesc
    Si Domnul sa ne binecuvinteze !

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s