Copilul meu suferă de ADHD?

ADHD-ul (tulburare de tip hiperactiv cu deficit de atenţie) este cea mai comună tulburare de dezvoltare neurocomportamentală care se instalează în timpul copilariei, însă şi adulţii pot fii afectaţi.

Specific individului cu ADHD este faptul că îi este foarte dificl să se concentreze şi să facă ceva fără să fie distras, are mari dificultăţi în a controla ceea ce spune şi ceea ce face. Comparativ cu o persoană care nu suferă de ADHD, este mai puţin capabil să-şi controleze cantitatea de activitate fizică necesară unei anumite situaţii; este mai impulsivă şi mai agitată. Diagnosticarea este destul de dificilă deoarece copilăria în sine este zgomotoasă şi agitată. Mulţi copii, în special cei foarte mici, sunt neatenţi şi neliniştiţi fără să fie afectaţi de ADHD.

Semnele generale ale ADHD-ului la copii sunt: copilul este agitat, hiperactiv, neliniştit, vorbeşte în continuu şi obişnuieşte să îi întrerupă pe ceilalţi, este neatent şi nu se poate concentra prea mult pe anumite sarcini, îi este greu să îşi aştepte rândul la joacă şi în conversaţii, să stea la rând. Aşa cum am spus şi mai sus, aceste semne pot fi observate frecvent la copii şi asta nu înseamnă că este afectat de ADHD. Se poate  vorbi de o afecţiune atunci când aceste semne devin semnificativ mai pronunţate la un copil comparativ cu alt copil de aceeaşi vârstă, şi când el are un comportament care îi subminează viaţa socială şi şcoala.

Deşi s-au făcut nenumărate studii, încă nu se ştie care sunt cauzele ADHD-ului. Se ştie că  apare cu o frecvenţă mult mai mare la băieţi decât la fete şi că persoanele cu risc crescut să dezvolte ADHD au rude care suferă sau au suferit de ADHD, având un caracter ereditar. Unele studii au arătat că aditivii alimentari şi în special unii coloranţi alimentari, pot avea efecte adverse asupra activităţii şi atenţiei la copii. Cercetătorii arată că un consum de ţigări, alcool sau droguri în timpul sarcinii măreşte riscul îmbolnăvirii cu ADHD.

Ceea ce mi se pare foarte important de reţinut este faptul că  dacă se adoptă un regim echilibrat de viaţă, un program terapeutic psiho-pedagogic şi medicamentos (numai daca este cazul – în momentele de excitabilitate crescută) evoluţia afecţiunii, în cele mai multe dintre cazuri, este spre vindecare astfel că la vârsta adolescenţei sau cel mai târziu a maturităţii individul este sănătos.

323 responses to this post.

  1. Posted by RADA(Chisinau) on 6 Decembrie 2016 at 9:20 PM

    Bună, foarte tare as dori și eu un sfat.
    Am un băiețel de 3.6 ani care a u vorbește, spune cuvinte, repeta ccuvinte și fraze mici dacă i le zic, canta versuri mici din cântecele de la gradinita, desigur nu clar, este hiper energic și nu sta locului o clipa, nu este atent mult timp, face probleme la gradinita, educatoarea se supăra pe el.. Mănâncă doar ce vrea. La oala se cere la wc merge singur se urca singur, noaptea face pupi în pat. Uneori parca ma înțelege alteori parca e absent. Repeta fraze din desene animate și repeta uneori întrebarea și răspunsul. Știe părțile corpului membrii familiei însă e puțin pu vârstă lui.. A început a spune mai multe cuvinte de asta vara, pin atunci puțin de tot. Am fost de mai multe ori la specialiști însă nimic, nu mai pot trai cu speranța ce sa fac?

    Răspunde

    • Buna!
      Așa cum spui și tu, pare să fie o întârzâiere, dar nu pot să îți spun căt de grav e sau dacă vorbim și de o altă complicație de altă natură. Spectrul autism-adhd este foarte larg.
      Așa intuitiv, eu aș spune că este ceva, chiar dacă nu foarte grav.
      Nu știu la ce fel de specialiști ai fost, dar copilul are nevoie de o evaluare psihologică. La vârsta lui se poate aprecia.
      Ce tip de relații are copilul? Cu cine? Se îmbracă singur? Are inițiativă? Cum reacționează când își vede părinții, în special mama?
      Cum își petrece timpul? Poate face un lego simplu?

      Răspunde

  2. Posted by Valentina on 2 Decembrie 2016 at 10:08 PM

    Buna seara!
    As vrea sa-mi spuneti va rog daca acest diagnostic este de adhd.
    Diagnostic de etapa:Instabilitate psihomotorie,rulburari de opozitie

    Răspunde

    • Nu, este un alt tip de afecțiune chiar dacă are semnalmente asemănătoare cu adhd-ul.
      Părerea mea este că în gestionarea unei astfel de tulburări consilierea psihologică este foarte importantă și se adresează copilului, dar și familiei din care face parte.

      Răspunde

  3. Posted by Mia on 30 Noiembrie 2016 at 1:54 PM

    Buna ziua! Apelez la dvs pentru un sfat.Am o fetita in vârstă de 6 ani si 3 luni.De mica, a fost un copil mai agitat, bea f mult din biberon, renunțând la acesta in jurul vârstei de 4 ani.Tot timpul vrea sa facă numai ce vrea ea, nu asculta de bunici si de mine, mama ei, tipa, urla, sare, tranteste, rade nu stiu cum sa va spun, asa cu un ras f enervant, befiind un ras de bucurie ci altfel, parxa se trasnspune.Singurul care o stăpâneste este tatăl, care niciodata nu i-a dat nici măcar o palmă la fund, doar uneori a mai ridicat tonul.La scoala, acum fiind cls pregatitoare, dna inv nu se plange de ea, spunandu-ne ca este la fel ca si ceilalti copii: nici prea neastamparata, nici prea cuminte.Cu scrisul ne descurcam greu, ea scriind ba cu stanga, ba cu dreapta, înclinații avand mai mult spre stangacie.La matematică se descurcă f bine.Este sasaita si raraită, dar de vorbit a vorbit relativ devreme, in jurul vârstei de 1 si 5 luni,netacandu-i gurita o secunda, pana in momentul de fata.Vorbeste tot timpul, fiind si f obositoare din acest punct de vedere.Obraznicia ei mie nu imi convine deloc.Am încercat si cu vb buna si cu pedeapsa si cu recompensă, toate bune si frumoase cat faci ca ea,apoi, hale,Fiind tot timpul in miscare, imprastiind tot si nestrangand nimic, decat după ce tip eu la ea, vorbitul incontinuu, ma duc cu gandul la o posibila afectiune.Va rog mult, dati – mi un sfat!

    Răspunde

  4. Posted by Ana on 27 Noiembrie 2016 at 8:29 PM

    Bună seara! Am un nepotel de 3 ani si 11 luni care mi se pare ca nu vorbește foarte coerent, e destul de agitat mai ales atunci cand nu primește ce vrea el, dar e foarte cuminte cand se uita la desene. E la cămin, de amiaza nu prea mai doarme, foarte rar si are obiceiul de a se legăna ( eu zic ca e asa pt ca de mic a fost legănat sa adoarmă..) refuza sa iasă, prefera sa stea in casă.are un frățior de 1 an cu care sr joaca, ii poarta de grija. Speram sa nu aibă probleme.. Va rog sa ma ajutați cu un sfat, ce e de făcut?

    Răspunde

    • Buna Ana,
      În primul rând să știi că nu toți copiii se dezvoltă la fel, în mod normal la vârsta asta ar fi trebuit să vorbească relativ bine, să spună o poezioară, să poată răspundă la întrebări.
      Este posibil să se legene din cauza unui obicei format deja, dar pot fi și alte cauze.
      Eu aș recomanda mai multă socializare cu copii de seama lui.
      Sincer, eu aș fi de părere că este nevoie de o evaluare psihologică.
      Cu bine!

      Răspunde

  5. Posted by Alina Ploiesti on 16 Noiembrie 2016 at 12:28 PM

    Buna ziua,

    am un baietel de 3 ani si 3 luni. mereu a fost mai agitat, dar acum nu asculta deloc. daca incerci sa fii ferm incepe sa tipe si sa urle si se agita foarte tare. daca lucrurile nu ies cum vrea el arunca cu obiectele care le gaseste si chiar loveste. de vorbit vorbeste pe limba lui, spune foarte putine cuvinte restul are un limbaj propriu. pana acum nu am reusit nici macar sa scapam de pampers cu toate ca am incercat toate metodele. daca nu-I convine tipa si urla. merge la gradinita, ii plac copiii, dar nu sta linistit deloc. daca copiii stau pe scaunele el alearga. va rog mult sa ma sfauiti fiindca nu stiu cum sa mai procedez. Multumesc.

    Răspunde

    • Buna,
      mergi la un psiholog să îl evalueze. Nu mi se pare în regulă nici că nu vorbește și nici că nu face la oliță.
      Tu ce fel de fire ai? Dar tatăl lui: Sunteți mai agitați? Sunteți sociabili?

      Răspunde

      • Posted by Alina Sculariotis on 24 Noiembrie 2016 at 11:08 AM

        Buna ziua,

        Cum v-am promis am revenit cu detalii. am fost cu el la psihiatrie pediatrica si ne-a recomandat sedepril si ulei din ficat de cod. O zi buna!

        Pe 17 noiembrie 2016, 11:26, Alina Sculariotis a scris:

        > Buna ziua, Am fost cu el la psiholog si la evaluare in afara de limbaj > unde este la 1 an si jumatate si la cognitie unde este la 2 ani si jumatate > la restul este la varsta normal. suntem persoane sociabile. recunosc ca > lucram foarte mult si majoritatea timpului sta la bunici care l-au rasfatat > peste masura. I-am facut programare si la psihiatru pediatru . o sa revin > cu detalii. multumesc > > Pe 17 noiembrie 2016, 10:25, Consiliere Personală On-Line <

        Răspunde

  6. Posted by Ignat simona on 12 Noiembrie 2016 at 1:19 PM

    Buna ziua .Am un baietel de 4 ani ,de micut era foarte cuminte,cam de la varsta de 3ani comportamentul lui nu mai e acelasi..daca nu primeste ce isi doreste sau daca cere ceva si nu primeste imediat tipa,se arunca pe jos,nu ma mai pot intelege cu el,la gradinita e acelasi lucru,sta cuminte doar daca educatoarea spune ca e suparata pe el si nu ii mai vorbeste,daca are o jucarie in mana si o vrea alt copil ….nu imparte….tin sa va spun ca acest comportament nu il are mereu,sunt zile cand e cel mai cuminte din clasa,are o memorie foarte buna,ii place sa invete lucruri noi si e foarte atent atunci cand se citeste o poveste sau poezie,…nu stiu cum sa reactionez in acele momente de furie cand izbeste tot si se arunca pe jos,va rog sa ma ajutati..va multumesc

    Răspunde

    • Bună,
      procesele complexe ale gândirii se formează după vârsta de 3 ani…practic trăsăturile lui reale sunt cele care au apărut după 3 ani.
      Trebuie lucrat cu el referitor la faptul că reacționează urât când nu primește ce dorește…de obicei trebuie ignorat și apoi explicat în cuvinte simple de ce nu primește ce a cerut, dar sincer.
      Altfel pare un copil mai isteț care are nevoie de mai multă stimulare, de învățare efectiv.
      Cine se ocupă de ele acasă?
      Să cânte, să danseze…să participe la diverse activități ale casei.

      Răspunde

  7. Posted by Tatiana on 9 Noiembrie 2016 at 1:14 AM

    Buna, baiatul meu are 6 ani si 10 luni, este in clasa 1, profesoara se plânge mereu ca, este agitat in clasă, nu e atent, nu se concentrează, mereu întreabă ce sa facă după ce ea deja explică ce au de făcut copiii, întârzie sa rezolve ce le dă, face doar dacă stă lângă el si ii explică, agresiv nu e, dar se inferiorizeaza, mereu ne spune că nu se joacă nimeni cu el, nu are prieteni, acasă când vorbim cu el sa ne explice cum la școală, zice ca ii spune profesoarei ca nu vede la tablă si ea nu il bagă in seamă, plânge fără sa spună ceva, tace si ii curg lacrimile, când facem temele mereu vrea o jucărie lângă el, la fiecare două secunde spune altceva când il întreb silabele sau cuvintele care le au de învățat, aceeași problema a avut si anul trecut la clasa zero, profesoara care a fost l-a marginalizat si ne-a spus si nouă ca e șmecher si ne joacă cum vrea el, eu cel puțin sunt mai severă cu el, dar mi se rupe sufletul când il văd ca nici el nu își da seama ce se întâmplă si ca nu o face intenționat, de ce toți il marginalizeaza, am fost la psiholog si ne-a spus ca, sa așteptăm până la 7 ani si după poate sa il vadă, dar eu cred totuși ca copilul nu e bine si nustiu ce sa fac, toți imi spun ca nu are nimic ca asa sunt unii copii mai agitați, sunt disperată. Dați-mi va rog un sfat ce pot sa fac. Va mulțumesc anticipat.

    Răspunde

    • Bună Tatiana,
      Baiețelul pare să aibă mai degrabă o problemă de afectivitate, are nevoie de mai multa afecțiune și de un anume gen de atenție. Sincer, nu cred ca că severitatea este o soluție în cazul lui ci mai degrabă o schimbare de atitudine din partea ta.
      Ar fi bun și un sport în cazul lui, întreabă-l ce i-ar place să facă.
      Mi-ar fi de folos să îmi spui ce știe să facă și ce nu la vârsta lui, s-ar putea să fie un copil ”mai încet” și să își manifeste neputința în felul acesta.
      Cu bine!

      Răspunde

  8. Buna ziua .Am un baietel de 5 ani care are foarte multa energie nu are rabdare sa stea linistit nici 5 minute .Mai nou deranjeaza si orele la gradinita ,sta linistit doar daca educatoarea il lasa sa se joace cu tel ei🙂. ce as putea sa fac cu el.

    Răspunde

    • Nu prea inteleg ce cauta mobilul educatoarei in povestea asta. Poate ca a vut acces pre amult la tehnica aacasa si asa ii place sa se joace.
      Ca are energie, e foarte bine, important este cum investiti aceasta energie. Sunt diverse metode.

      Răspunde

  9. Posted by Andy on 25 Octombrie 2016 at 3:53 PM

    Buna ziua,
    Sunt mama unui baietel de 6 ani si 10luni. Din septembrie este in clasa pregatitoare si din prima saptamana de scoala doamna invatatoare se plange de comportamentul lui : se ridica in picioare in timpul orelor, vorbeste singur , se maimutareste si se pare ca ii atrage si pe alti copii in jocul lui si chiar se mandreste cu asta. El este un copil energic, activ, nu sta locului , ii place sa se joace mai mereu, dar are si momente in care sta cuminte si coloreaza, construieste din piese lego, asculta povestile pe care i le citesc seara. Este prietenos,adica isi face prieteni mai mereu la locul de joaca , nu este agresiv cu alti copii, din potriva el este care de multe ori vine lovit, chiar si de la scoala.
    Ce metoda sa aplic ca sa inteleaga ca la scoala trebuie sa fie cuminte?
    Multumesc.

    Răspunde

    • Buna!
      Poate ca inca nu a inteles ca scoala e un lucru serios si poate nici nu este, la varsta lui scoala ar trebui sa fie o joaca.
      Important este cum s-a comportat inainte de a incepe scoala. Perioada de acomodare paote fi de 2-3 saptamani. Fiecare se adapteaza in felul lui.

      Răspunde

  10. Posted by Paula on 19 Octombrie 2016 at 2:52 PM

    Buna,am un baietel de 1an si 7 luni si de f mult timp ma framanta unele chestii la el. El a fost destul de plangacios de cand s-a nascut vroia mereu doar pe sus plimbat,nu puteai sa stai o sec.pe loc cu el.nu parea sa fie prea mult interesat sa comunice cu noi sa avem o relatie. A stat in fund abea pe la 9 luni, nu radea prea mult ,nu a gangurit niciodata, nu a silabisit nimic absolut. Dupa varsta de 1 an a inceput incet sa fie mai atent la ce ii spun ,a inceput sa inteleaga mai multe a spus mama pe la 1an 3luni dar , dar silabisit si repetativ, deci de atunci spune destul de des,doar cand are el chef si tot asa repetativ, niciodata nu mi s-a adresat mie direct dau indirect,el spune mama doar asa in joaca ma-ma-ma-ma dar nu comunica cu noi deloc cand vrea ceva incepe cu îîîî sau cu iiiiiii sau urla. Arata cu degetul executa comenzi intelege foarte multe.dar nu poate sta mai mult de cateva min sa faca un lucru. Orice joc sau jucarie,obiect are in 1-2-3 min il arunca si pleacs sa faca altceva. Nu reusesc niciodata sa ii arat ceva,sa ii explic un joc,sau orice cat de simplu. Si am impresia ca nu are sentimente nu simte emotii. Nu ne pupa decat daca ii cerem noi si atunci sta si se gandeste daca are chef,nu ne strangem in brate,nici chiar cand se loveste si plange,vine la mine sa il pup ca sa lovit si il iau in brate il pup si se trage sa plece, il las sa plece,si plange mai tare ca de ce il las si tot asa si cu multe chestii face asa daca ii dau plange daca nu ii dau iara plange. Simt ca innebunesc cateodata pur si simplu nu inteleg ce vrea si urla foarte mult din orice, si nu pot nici macar sa imi tin copilul in brate sa il mangai ca se trage si urla. Nu sta locului o clipa mereu ii trebuie altceva.ii obsedat de aps sa se joace cu apa, sa faca de mancare cum fac eu ,urla de te ia groaza pana faci ceva de mancare , sa vada si el sa bage lingura sa mestece in oala de toate i-ar trebui lui. Si incerc sa ii explic frumos ca arde si stie si el ca arde si nui voie dar nu am cu cine urla urla. Si nu Poate sta singur mai mult de cateva min.daca fac eu cate ceva vine si se baga peste tot,daca stau si nu fac nimic interesant pt el atunci vine si ma ia de mana si ma tot poarta prin casa sa ii dau sau sa ii fac anumite chestii, dar nu poate sta 10-15 min sa faca ceva singur fara sa imi stoarca creierii de cateva ori. Oare gresesc eu undeva? Sau ar putea avea ceva? Pur si simplu nu inteleg ,ce as putea face sa il ajut sa fie mai linistit si de ce nu arata afectiune pt noi. Va mulțumesc

    Răspunde

    • Buna!
      Poate fi una dintre variante, ori este un copil care se dezvoltă mai lent, am mai spus că fiecare copil are ritmul lui. Sau ar putea fi o problemă.
      Ar trebui să îl vadă un neuropsihiatru pediatru, dar ar putea să-ți spună că este încă devreme ca să poată stabili ceva.
      Oricum eu cred foarte mult în instinctul de mamă și dacă tu simți că ceva nu este în regulă în momentul de față mergi să îl vadă și un psiholog.
      Cum a fost sarcina?
      Ce stare de spirit ai avut? Fumezi? Ești o persoană răbdătoare? Ți-ai dorit copilul?
      Poate întrebările mele par reci și directe, dar sunt necesare ca să pot să îmi fac o părere.

      Răspunde

  11. Buna, eu am cerut parerea dumneavoastra acum 2 saptamanai in legatura cu copilul meu de 1 an si 8 luni, revin dupa ce am consultat 2 medici neuropsihologi pediatri, sunt mai linistita momentan deoarece au spus ca este o intarziere in limbajul copilului care se va recupera. Mi sa recomandat o curã de 3 luni cu Tonotil-N timp de 10 zile pe luna si Bio-cebral timp 20 de zile pe luna. Suntem la a 5-a zi de tratament dar observ o imbunatatire in sensul ca este mult mai atent si curios la explicatiile mele, incearca sa descifreze cea ce ii explic eu si incepe sa inteleaga sensul anumitor cuvinte, observ ca incepe sa identifice animale si jucarii si chiar mai mult executa lucruri simple, spre exemplu arunca pampersul sau orice alt lucru la gunoi daca ii cer. Mentionez ca a avut parte de mai multa atentie si implicare. Multumesc mult pentru sfaturi

    Răspunde

    • Buna!
      Bio-cebralul acela are o baza naturala, iar celălalt nu este invaziv, deci semnele sunt bune.
      Mă bucur de ce mi-ai spus și nu uita că relația copilului cu mama și comunicarea dintre cei doi este esențială la vârsta asta.
      Anunță-mă legat de evoluția copilului.
      Cu bine🙂

      Răspunde

    • Posted by lavinia on 22 Octombrie 2016 at 12:25 AM

      Buna seara. Fetita mea are 3 ani si 2 luni si e f energica, vorbeste incontinuu, nu ne lasa sa vorbim intre noi nici cateva minute fara sa ii raspundem…iar cand ii atragem atentia se enerveaza si tipa pana ii raspundem…oricum prin faptul ca vb atat de tare nu ne mai putem auzi intre noi….si repet….nu e vorba decat de 1 sau doua minute…nu ne lasa sa vorbim nici la telefon…intreaba cine e si cere sa vb si ea si daca nu se poate se supara…tipa si plange…..daca nu ii facem pe plac plange si se tranteste cateodata si pe jos…vorbeste foarte mult si exagerat de tare…desi se pare ca aude si cele mai mici zgomote…tipa sa fie observata permanent cand face ceva nou… se joaca f rar singura…in permanenta stau cu tv inchis si se joaca si vb incontinuu cu mine…trece f repede de la un joc la altul…mai rar cand ne jucam 20 de minute cu un lego…dar numai cu conditia captarii atentiei permanent cu jucarii si povesti noi…initiaza conversatii cu oricine pe strada…precum si cu absolut toate persoanele din parculetul din spatele blocului….se prezinta si apoi incepe cu intrebarile…cum te cheama…unde te duci…ce ai in mana…etc. noroc ca e foarte frumoasa si necunoscutii sunt impresionati si de curajul ei si de cat este de dezinvolta.Adoarme f greu…de fiecare data…si la pranz si seara…dureaza in jur de o ora adormitul….ii spunem povesti…apoi incepe cu mii de intrebari…iar cand nu ii mai raspund vb singura…povesteste cate in luna si in stele…canta in limba engleza zeci de cantecele…e f dragalasa insa e exasperant pana adoarme. Apoi are diverse calitati actoricesti…se pisiceste maxim….numai ca apoi sa ceara ceva ori sa faca ceva nelalocul lui…face multe prostii fiind constienta de asta…mai si spune…fac o prostie…arunc..De altfel singurele momente de liniste ale ei sunt acelea cand se uita la tv sau tableta la cantecele pt copii pe youtube. Chiar si atunci cand in rarele momente se joaca cu jucariile ei…le vorbeste permanent…le intreaba…raspunde…In familie sunt ceva probleme in sensul ca nu mai locuim impreuna cu tatal ei de aproximativ un an…probleme au existat si inainte…destul de grave…o viziteaza cam la doua saptamani insa intreaba de el zilnic daca vine si ii spunem ca este la serviciu si ca o sa vina…

      Răspunde

      • Buna!
        Sunt cateva aspecte care tin de ADHD, dar nu te speria, mergi sa ii faca o evaluare un psiholog. De obicei apare mai rar la fetite, dar nu este exclus. Ca sa te incurajez am sa iti spun ca pot fi mai inteligenti acesti copii sau pot face un sport de performanta.
        Dupa ce mergi la psiholog spune-mi cum a fost si vedem mai departe.

        Răspunde

        • Posted by alexandra on 9 Noiembrie 2016 at 7:56 PM

          Buna ziua…..am si eu un baietel d 6 ani jumate….si face probleme la scoala…..este foarte agitata….vb mereu neintrebat si arunca lucrurile copiilor pe jos ce as putea face…nu as vrea sa mil dea afara din scoala…..😞😞😞un sfat va rog…

          Răspunde

  12. Posted by Costin on 16 Octombrie 2016 at 6:21 PM

    Buna ziua. Am un copil de 6 ani si 4 luni. Este in clasa zero si este mai energic, adica nu are rabdare in clasa, vorbeste neintrebat, nu asculta de invatatoare; e neascultator si acasa. ce ma ingrijoreaza e faptul ca trece repede de la plans la ras, un ras chiar sfidator. Ce poate sa ascunda aceasta trecere brusca de la o emotie la alta? multumesc anticipat

    Răspunde

    • Buna!
      Ai răspuns singur la această întrebare, o problemă emoțională. Mergi să îl vadă un specialist să nu fie și alte probleme.
      Care este atmosfera în casă? Cum vă înțelegeți? Ce probleme aveți? De aici derivă de obicei problemele emoționale.
      Cu bine! și aștept vești🙂
      Altfel, mă bucur când îmi scrie și un tătic!

      Răspunde

  13. Posted by Ana Bt on 13 Octombrie 2016 at 11:53 AM

    Bună ziua,
    Sunt mămica unui băiețel de 1 an şi 6 luni şi sunt foarte îngrijorată. Peste tot pe unde am citit, scrie că la această vârstă copilul trebuie să răspundă când îl strig pe nume şi să înțeleagă respectiv să execute comenzi simple. Exact pe acestea fiul meu nu le prea face! Ce să fie oare? În rest, este un copil obisnuit: îi place să fie iubit şi îmbrățișat, spune câteva cuvinte – mama, tata, papa (când îl asez la măsuță), baba, apa, bibi, aio (alo),etc, este destul de linistit – se enervează când este foarte obosit sau când îi interzicem ceva dar nu face cine stie ce crize de nervi, de cate ori se loveste sau nu-i convine ceva vine la mine si se agață de un picior ca să-l iau în brațe, să-l alint – când îl iau în brațe îsi pune capul pe umărul meu, nu l-am învățat la olita, deci nu anunță când vrea – l-am pus acum două zile şi a făcut pipi; se joacă cu mingea – dacă o cerem o aruncă sau o loveste cu piciorul, dar nu neapărat în direcția noastră; dacă îi arăt imagini din cărți cu animale, urmăreste ce-i arăt, se mai şi plictisește; pune 3 cuburi unul peste altul si apoi le dă jos, pune cuburile în cosul lor – le aruncă prin casă etc; merge la cresa de stat de o săptămână – doamnele zic că e ok – că se joacă singur dar că e din cauza faptului că abia a început şi că face progrese; mănâncă singur bucăți de fructe de toate felurile, bucăți mici de carne sau alte alimente – duce mâncarea la gură de câteva luni, numai că uneori duce prea multe bucăți şi se îneacă – nu asteapta să înghită tot din gură; îi place foarte mult să facă baie, cară lucruri prin toată casa, are o masina pe care se urcă si zice bi bi când apasă pe mijlocul volanului; este cuminte când mergem la drum – îi place să meargă cu masina, se uită pe geam, mă ascultă când îi cânt etc – mai adoarme când mergem mai mult.. 3 – 5 ore – nu varsă etc; deschide dulapuri si sertare şi scoate tot din ele – le aruncă prin casă; stie să scoată si să pună capacul la un pix; „scrie” cu pixul pe foaie; când îi arăt ceva uneori se uită, alteori nu; arată cu mâna sau cu degetul arătător uneori, dar nu ceva anume – tine degetul asa ca si cum ar vrea să arate; uneori râde sau zâmbește de unul singur aparent fără motiv; uneori dă din cap ca si cum ar zice „nu” dar nu în context – de exemplu dă din cap în felul acesta când ii usc părul – când simte aerul cald, dar si în alte împrejurări, nemotivat; îi place foarte mult la tv – desene animate, reclame etc – de vreo lună nu mai dau drumul la televizor, dar nu pare afectat; când îi interzic să umble la dulap si-i spun „nu-i voie!”, pare să înțeleagă dar totusi face ce are de făcut – se grăbește să deschidă si să scoată măcar cât apucă până ajung să-l împiedic sau să-l iau de-acolo; dacă mă apuc să-i spun o poveste, sta linistit si mă ascultă până pe la jumătate – de obicei îmi analizează gura când vorbesc; se uită si în ochii mei când îi vorbesc; vine la noi când îl chemăm – mai ales când îi facem semn cu mâna să vină – de ex în parc eu merg într-un loc iar sotul meu în altul si-l chemăm de la unul la altul – execută de fiecare dată când ne întâlneste privirea, dar la nume nu ne prea răspunde; de auzit aude pt că se trezește sau se misca în somn dacă de exemplu umblu cu o pungă sau pocnesc un pet de la apă – oricum mergem si la orl – avem programare; tot în parc, când scapa din mana noastra, nu-l mai prinzi – merge tot înainte; cu somnul este ok – ziua (la prânz) doarme neapărat între 2 si 3 ore, iar noaptea văd că se cam agită în ultimul timp .. cred că e din cauza aparitiei dinților; nu-i prea place să-l duc de mână – adevarul este că nu l-am prea scos în parc, abia în ultimul timp am început să iesim; a stat cel mai mult în pătuţ pt că am avut foarte multe de făcut în ultimele 4 luni.. să fie din această cauză faptul că nu răspunde si nu face ce-i spun? Pentru că l-am neglijat? Ce credeți că ar trebui să fac? Este posibil să nu răspundă la nume din cauză că i-am atribuit diferite nume de alint şi nu stie care e numele lui (desi de o lună îl strigăm doar pe nume)? La această vârstă toți copiii înțeleg ce li se spune?

    Răspunde

    • Buna!
      Din punct de vedere motor, copilul este în regulă.
      Ți-ai făcut deja autocritica așa că nu e nevoie să îți spun că are nevoie să meargă în parc pentru mișcare, aer și mai ales pentru a intra în contact cu ceilalți copii. Ai amânat și cu pusul pe oliță, ce aștepți?
      La această vârstă copii nu înțeleg ce li se spune și nici unii adulți nu înțeleg🙂 , dar reacționează atunci când sunt chemați.
      Ai făcut o greșeală pe care o fac mulți părinți, bunici, alintă copilul cu tot felul de diminutive în cât sărăcuțul de el nu mai știe cum îl cheamă, are un nume de botez și te adresezi cu acela.
      Se poate verifica în felul următor dacă sunt probleme de identificare, mergi cu el la oglindă și spune-i cine se vede în oglindă cu numele lui…aștept să îmi scrii ce reacție a avut.
      În parc copii se prezintă sau la locuri de joacă, el este cum îl cheamă și îl prezinți celorlalți copii…
      În principiu nu ar fi probleme grave, e nevoie doar să recuperați ceva, datele pe care mi le-ai dat sunt pozitive, dar nu vreau să greșesc.
      Succes!

      Răspunde

  14. Posted by Maria on 12 Octombrie 2016 at 6:02 PM

    Bună am un băiețel de 6 ani și 8 luni este in clasa pregătitoare,a început sa lovească sa strângă de gat spune doamna Invatatoare,oricine îl lovește puțin zic ceilalți el da înapoi mai tare.el nu a făcut pana acum asa ceva .iam vorbit frumos.( el spune ca ceilalți au început ),cu pedeapsa se pare ca nu merge,în schimb nu are răbdare,vorbește mult,la școală rezolva bine cerințele doar ca se grăbește,în schimb acasă scrie mai frumos ca și la școală.

    Răspunde

    • Daca nu a avut astfel de probleme pana acum este legat de adaptare la noul mediu.
      IN NICI UN CAZ nu se rezolva cu pedeapsa, VIOLENTA ATRAGE VIOLENTA! stati mai mult de vorba cu el, sa va povesteasca orice de la scoala, vorbiti si cu ceilalti elevi cu care este in conflict, identificati cauza!

      Răspunde

  15. Posted by Dana on 5 Octombrie 2016 at 4:18 PM

    Buna ziua,am un băiețel de 2 ani și 10luni,este foarte activ,încăpățânat si plânge foarte mult din orice motiv,chiar face crize,se trântește pe jos dacă nu e cum vrea el, îl trimit la el in camera sa se calmeze,se duce, și după ce este calm ii explic unde a gresit….uneori este agresiv..cu noi nu prea..mai mult cu bunica si străbunica.,.trebuie câteodată să i spun de mai multe ori până face lucrul respectiv,alteori reacționează rapid.manaca singur,face singur la wc, se dezbracă singur,doarme singur..doar ca se enervează repede daca nu reușește un lucru și începe și plânge..de vorbit ,mai mult de propoziții formate din 3 cuv nu spune,recunoaște multe lucruri,la gradina s a adaptat si nu prea..plânge când îl las dar după se oprește și participă la activități,mănâncă si doarme..nu îl interesează cântecele și poeziile…din descriere ar avea adhd?multumesc

    Răspunde

    • Buna!
      Cred ca este un copil ceva mai energic si are nevoie de mai multa atentie din partea celor care il supravegheaza, atentie si rabdare. Sunt mai multe moduri de a convinge un copil sa faca diverse lucruri, unul este coditionarea.
      Mai degraba as spune ca este o problema de educatie, cred ca nu lucrati nici eficient si nici suficient cu el.
      Cu bine!

      Răspunde

  16. Posted by Dana on 5 Octombrie 2016 at 2:26 PM

    Buna ziua,am un băiețel de 2,10 luni.este un copil energic,încăpățânat si plânge foarte des ,din orice motiv,fapt ce mă face să cred că ar avea adhd.este impulsiv cateodata mai loveste uneori Fara voie uneori cu, plânge dacă nu e cum vrea el,de vorbit nu vorbește foarte bine mai mult de propoziții cu 3 cuvinte nu leagă, am început și grădinița,nu prea vrea să meargă,plânge când îl las acolo….acasă când îl aduc îmi povestește despre gradi dacă îl întreb,…dar grija mea este faptul că plânge prea mult…decand era bebe tot așa a rămas..aveți un sfat să mi dați va rog?

    Răspunde

  17. Posted by Andra on 28 Septembrie 2016 at 2:31 PM

    Buna ziua..am un baietel de 3 ani jum…..Este foarte agitat…se plictisește foarte repede…acum am început gradinita si mi s a atras atenția k nu e atent niciodată la ce zice doamna ca pleaca in cealalta camera…acasă il pun sa coloreze si sta 2 min si nu mai vrea…cu jucariile abia se joaca….si cu plastelina la fel. Nu pot intra in magazin cu el k nu pot sta la rand…in parc mergem si dupa jumătate de ora vrea sa plecam….crize d e nervi sau urlete nu face. am fost cu el la psihiatrie pediatrica si mi a dat rispolen si melatonina sa doarmă noaptea. …se trezește des….dar dupa 3 luni l am oprit k nu s a văzut nici macar un rezultat inafara de melatonina care adormea repede dar tot se trezea…va roggg ce ma sfatuiti…sa consult un psiholog?

    Răspunde

    • Buna ziua!
      Are anumite trasaturi care pot fi de adhd, dar va sfatuiesc sa nu ii dati medicamente decat daca are un diagnostic grav de la psihiatrie.
      Spuneti-mi mai multe despre nivelul lui de inteligenta, ce stie sa faca, mananca singur? merge la olita? numara? canta? ce stie, pe scurt..

      Răspunde

  18. Posted by Ramona Molnar on 26 Septembrie 2016 at 3:41 PM

    Buna, am un baietel de 1 am si 7 luni, mananca si doarme bine. Este foarte activ si mereu ocupat cu vreo activitate. Incerc de ceva timp cu mari eforturi si fara roade sa il invat anumite lucruri. Spre exemplu faptul ca oamenii, jucariile sau partile corpului poarta un nume. El rosteste cuvantul mama dar la intamplare sau cand aude pe altcineva rostind cuvantul. Nu pot sa ii dau anumite sarcini simple ( pune jos jucaria sau dami jucaria de pe masa), este atent la explicatii pentru cateva secunte si pleaca fara sa execute, trebuie sa insist mult si sa ii dau mult prea multe detalii ca sa execute, dureaza mult si aproape ca fac eu toata treaba in locul lui. Mentionez ca locuim in chirie in Anglia (7 adulti si 2 copii mici) ambianta este foarta placuta dar aglomerata chiar daca casa este mare. Celalat copil este cu o luna mai mic dar intelege tot cea ce i se spune desi ne ocupam in egala masura de ambii copii. Se joaca impreuna si se joaca cu toti copii, este sociabil si prietenos. Nu prea avem contact vizual decat daca ii cant spre exemplu, atunci are rabdare ca sa ma priveasca, este vulcanic si se supara foarte tare daca nu il las sa faca cea ce doreste, desi am incercat sa ignor faptul ca el se arunca de pamant cand nu obtine cea ce vrea, tot nu reusesc sa il dezobisnuiesc de acest obicei. Spune cateva cuvinte ” vreu” si arata cu degetul sau ma ia de mana cand doreste ceva, bate palma, da noroc sau arata „ok”. Dar nu reactioneaza auditiv decat vizual, desii sunt convinsa ca aude foarte bine. Sunt ingrijorata pentru ca nu pot sa imi dau seama daca e Adhd, o intarziere in gandire sau poate altceva mai grav, va rog sa ma indrumti putin, multumesc

    Răspunde

    • Buna ziua, este bine ca mi-ati spus ca mai aveti un copilas si ca ii urmariti in comparatie. Eu va recomand sa mergeti sa ii faceti un control la ORL chiar daca credeti ca nu ar fi o problema,iar alrfel sa stiti ca fiecare copli are ritmul lui de dezvoltare. Pentru linistea dvs puteti sa mergeti sa ii faceti o evaluare psihologica.
      Cu bine!

      Răspunde

      • Buna, va multumesc pentru raspuns. Copilul are 2 audio teste facute, ultimul a fost la 1 an si o luna, mi sa confirmat ca aude foarte bine doar ca nu prezenta interes la sunetele cu care a fost testat si ca voi primi o reprogramare la audiotest in momentul in care copilul are 2 ani. Ciudat deoarece daca el aude atunci de ce trebuie sa revin?! Mi-am analizat copilul foarte bine si am observat actiuni pro si contra autismului. Cateodata pare sa inteleaga dar cateodata nu deoarece devine nervos si agitat, nu este foarte afectuos insa obsearva repede daca ramane singur in incapere dar nu si absenta mea in momentul in care plec, se poarta cu toti la fel…. Nu are o persoana pe care sa o indrageasca mai tare, nici macar pe mama, desii cand era de 8 luni se bucura de momentul reintalnirii daca plecam cateva ore de langa el. Acum nu mai observ aceasi reactie. Totusi reuseste sa isi exprime dorintele prin faptul ca arata cu degetul, nu mai stiu ce sa cred, multumesc din suflet

        Răspunde

        • Buna!
          Un diagnostic gen autism se pune greu, dar se poate sa fie o TSA, adica tulburare de spectru autist, acestea sunt mult mai nuantate si au caracteristici diferite, de la copil la copil.
          Spune-mi mai multe despre cum se comporta copilul afectiv, se bucura când te revede dupa mai mult timp? cum reactioneaza la magaieri? zambeste? ce anume il face sa zambeasca? ce activitate ii face cea mai mare placere?

          Răspunde

          • Buna, in momentul in care ne revede pe noi parintii zambeste dar nu vine sa ne imbratiseze. Nu iau placut niciodata imbratisarile sau pupacelile. Seara de seara adoarme cu noi in pat, il mangaiem amandoi si il sarutam, reactia lui imi pare oarecum nepasatoare insa doreste prezenta noastra pentru ca ii place sa stea cu spatele la pieptul meu… Sa il tin in brate, daca ii spun” fa si tu drga draga la tati” ma imita, daca il sarut pe tatal lui observ o oarecare ” gelozie” pentru ca vine si el si ma pupa intai pe mine mereu si la cererea mea il saruta si pe tatal lui. L-am invatat sa ne stranga in brate de vreo 2 saptamani dar o face rar si nu simt dorinta, mai degraba o dorinta de a duce la capat o sarcina sau de a imita actiunea mea. Dimneata il iau in brate pentru ca se cere el si observ ca este interesat in a ajunge la diferite obiecte si nici decum bucuria revederii mamicii dupa o noapte linistita. Zambeste aproape tot timpul dar ii face placere sa ne jucam de-a vati ascunselea sau cucu bau, inspecial daca ma prefac ca ma speriat. Zambeste si atunci cand il felicit la anumite sarcini simple dar duse la bun sfarsit, daca pune puzzle-ul in compartimentul potrivit spre exemplu, spune si el bravoo impreuna cu mine. L-am invatat anumite cantecele in care el trebuie sa se aplece atunci cand cant, observ ca le recunoaste mereu si se apleaca, ii face placere sa ne jucam impreuna, sau cantece in care ne jucam cu palma si degetele… Si acelea le recunoaste si rade mereu cand le aude. Ii place sa se joace cu parul meu. Strange in brate ursuletul de plus si ii canta „nani nani”, ii da pupic daca ii cer sa o faca. Stie cum sa se joace cu jucariile, impinge masina si stie cum face avionul. Spune alo atunci cand vede telefonul. Stie sa manace singur si serveste si pe altii cateodata si din propria initiativa. Observ ca nu isi cunoaste numele dar daca ii spun sa ii dea de mancare la tedy ( numele ursuletului) spre exemplu, o face. Imi aduce papucii ca sa il incalt sau ma imbratiseaza atunci cand se loveste si plange. Imita foarte bine atat gesturi ale fetei sau corpului cat si cuvinte, spune diferite nume, mama, tata insa atunci cand beve persoana respectiva si doreste ceva de la ea, o ia de mana si o duce in fata obiectului dupa care arata cu degetul la obiect si cateodata se uita in ochii persoanei respective si asteapta ajutorul lui chiar daca este un simplu strain sau chiar mama. Observ ca plange fara motiv, el pare sa nu inteleaga de ce anumite actiuni au loc si izvucneste in plans. Copilul se linisteste seara dupa o zi agitata daca il iau in brate si incep sa ii cant cantece pentru copii, are si el 2 cantecele la care fredoneaza cate 2 cuvinte, asa adormim noi seara. Sper ca am atins punctele esentiale, astept cu nerabdare o parere, tin sa va anunt ca astept deja programarea la neuro-psihologie aici in Anglia, la cerea mea de la medicul de familie, multumesc

          • Intre timp cred ca ati fost si la neuro-psihologie, sunt foarte curioasa sa stiu ce v-a spus. Din descrierea pe care ati facut-o nu vad ceva care sa mi se para suspect, poate sunt mici intarzaieri, dar se pot recupera. Altfel nu toti copii sunt foarte afectuosi, ca si noi adultii de altfel :-))
            Legatura dintre mama si copil este foarte puternica de aceea ma bazez foarte mult pe intuitia mamei, daca ati simtit ca ceva nu este exact cum ar trebui, cred ca asa este. Singurul lucru care mai imi atrage atentia este legat de plans, unii copii isi simt neputinta si se manifesta asa, mai exista si alte cauze legate de plans, cand ii doare ceva sau au o afectiune.
            Sa imi spuneti daca sta singur pe olita sau cere si daca poate manca fara ajutor si ce mai poate face singur.
            Astept cu nerabdare sa aflu ce a zis cel de la neuro.
            Numai bine!

  19. Posted by Mihaela Damean on 5 Septembrie 2016 at 4:48 PM

    Buna ziua,am un baietel de 1 an si 10 luni care face niste crize de plans groaznice. Se enerveaza din senin de la lucruri foarte marunte,de ex. nu poate sa duca o sticla de 2l la gura sa bea apa pt ca e prea grea pentru el si incepe,sau ii vine in minte ca ar manca o inghetata si daca nu am in congelator e criza. Oricat as incerca sa ii explic si sa fiu calma,sa il iau in brate si sa ii distrag atentia cu orice altceva nu tine. Plange si doua ore incontinuu fara a se calma deloc,ba mai rau incepe sa tremure de nervi,se pisca si se trage de par,se pocneste cu palmele . Suntem disperati ca nu stim ce are sau incotro sa ne indreptam. El e un copil destul de bine dezvoltat intelectual(zicem noi) pt ca vorbeste destul de bine cam de la 1an si 7 luni,acum a inceput sa faca propozitii simple,a renuntat la pampers de la 1an si 8 luni singur,dqr ne sperie crizele astea de plans isteric. Va rugam sa ne indrumati sau sa ne ajutati cu un sfat pt ca noi vedem problema asta ca pe ceva foarte grav. Multumi.

    Răspunde

    • Buna ziua,
      exista doua posibile cauze:
      1. Nu vi s-a intamplat sa va suparati pentru ca nu primiti ce va doriti? Poate chiar de foarte multe ori, asa ia nasterea frustrarea pe care unii dintre noi o tolereaza mai usor, altii mai greu. Daca este vorba de asta, copilul dvs. are nevoie de ajutoe si explicatii din partea dvs. de ex. cu sticla de apa, ar fi trebuit sa ii explicati ca adultii folosesc sticle mari, pentru copii sunt sticle mai mici si ii puneati in ceva adecvat, daca refuza si insista sa bea din sticla mare il ajutati sa bea si ii explicati ca nu puteti sa ii tineti sticla de fiecare data …este un copil ambitios!
      2. Poate fi si o cauza neurologica, daca persista in timp simptomul mergeti si la un consult la neurologie.
      Cu bine!

      Răspunde

  20. Posted by raluca.maria.dragomir@gmail.com on 18 August 2016 at 11:33 PM

    Buna seara. Avem un baietel de 1 an si 11 luni.De mic a fost foarte agitat…A avut colici 5 luni, probleme cu somnul, crize de plans. Toti doctorii ne-au spus ca toate au fost de la colici. Pentru ca ajunsesem sa nu prind doua ore de somn pe noapte si eram efectiv epuizata, am recurs la leganatul pe picioare. Astfel, reuseam sa mai adorm cu el asa si el se linistea prin leganat. Din pacate, si cum la aproape 2 ani se leagana uneori singur. Copilul nostru nu a avut mai mult de un somn pe zi nicicand. Acum doarme bine, din fericire. Mentionez ca l-am alaptat 9 luni. Dupa intarcare, a inceput sa doarma mai bine.
    Problema este ca spune in jur de doar..5 cuvinte mai clar, dar uneori le spune fara vreun sens sau o referire la ceva. II plac mult cantecelele si dansul, imita diverse miscari din filmuletele cu desene animate. I-m facut si cartonase cu obiecte cunoscute, animalute etc., dar, desi le recunoaste cand il intreb „unde-i…?”, nu vrea sa repete nimic! De 4 zile merge la cresa. Acolo, nu plange, papa tot si face nani foarte bine.
    Doamnele imi spun ca este „peste tot” si ca este o problema ca se leagana…In schimb, de cand e la cresa acasa este mult mai matait din orice:cand vrea ceva si nu i se da caci nu este permis, sau pur si simplu..deheaba, din senin tipa. Tipa si fara motiv. La locul de joaca in parc, nu intelege unde nu este voie si, de multe ori, face crize de nervi, se tranteste in genunchi sau pe spate. Trrebuie sa il iau acasa fortat in acele momente, fiindca face maaaare galagie.
    V arog sa imi spunti,ce safacem???

    Răspunde

    • In primul rand sa aveti multa rabdare🙂 cresa este o experienta noua pentru el pe care o va trece mai usor sau mai greu, ideea este sa continuati sa il duceti la cresa zilnic ca sa se obisnuiasca. Faptul ca spune cateva cuvinte este un semnal bun ca va vorbi, poate mai tarziu. Puteti face exrcitii de vorbire cu el imitand la inceput diverse animale cu melodii pentru copii.
      Cu bine!

      Răspunde

  21. Posted by Adela on 12 August 2016 at 12:53 PM

    Buna ziua,
    Am un băiețel de 4 ani si 7 luni. L-am suspectat de autism,principala cauza fiind faptul ca nu vorbește . Anul trecut,la3 ani si7 luni,am pers cu el la centrul Napocensis din Bucuresti pt a depista ce problema are,unde ni s-a spus ca nu este suspect de autism . I-am facut si testul acela de 4 ore,in care l-au testat si a ieșit Ok . In urma testului a ieșit ca are o intârziere de vorbire de 1 an si 8 luni,iar pe partea de motricitate este peste vârsta lui cu 1 an si 3 luni. Copilul este foarte activ,aleargă foarte mult prin casa dinte-o parte in alta..a început sa vb cate putin,face si propoziții scurte,însă nu a ajuns la nivelul de Conversație ..uneori este si putin „violent”. ..adica atunci cand se joaca cu copiii,ii împinge ,aparent pare ca el crede ca asa se joaca…este foarte pasionat de masini,stie toate mărcile ,iar uneori destul de des,face ca masina…A început grădinița ,in Franta, iar acolo ni s-a spus ca de la începutul anului a evoluat foarte mult,însă nu vrea sa respecte întotdeauna regulile..si tot timpul trebuie sa se ocupe cineva doar de el..cand asculta un cântecel si ii place,il vrea sa-l reasculte doar pe acela..Copilul este foarte afectuos ..uneori parca prea afectuos..se împrietenește foarte repede cu străinii …ne întreaba de persoanele care-i plac..La gradi nu o mai suporta pe educatoare,însă pe ajutorarea de educatoare o adora..A început sa vorbească mult,însă nu înțelegem mare lucru din ce spune. Ne cere cand isi dorește ceva ,iar daca-l refuzam trebuie sa specificăm „mai tarziu”,altfel nu ne înțelegem cu el. Cel mai rau este cand vrem sa iesim cu prieteni,căci el nu mai vrea sa plece cu noi,vrea cu ei..iar in momentul cand vrem sa-l luam face o criza de plâns si țipete .. De asemenea cand ne întâlnim cu persoane din afara casei,parca intra in priza si nu prea ne mai ascultata,atunci cand suntem doar noi este mult mai cooperant.Noi ii oferim tot ce isi dorește si foarte multa afectiune …ma îngrijorează comportamentul lui…scrâșnește dinții cand vrea sa-si mângâie frățiorul mai mic,apoi ii clănțăne …il iubește mult,mereu daca il cert pe cel mic imi zice”lasa bebe”,dar pare destul de agresiv . Aceleasi gesturi le face si cand sta la masa la restaurant.La restaurant nu prea are stare,trebuie sa alerge dinte-o parte in alta.Face obsesii pe anumite obiecte,iar daca-l rugam sa înceteze ,face crize de plâns si țipat. Uneori cooperează foarte bine,însă alte ori este greu sa te înțelegi cu el…sper ca ați înțeles ceva din ce am încercat sa spun . Va mulțumesc de răspuns!

    Răspunde

    • Buna ziua!
      Daca am inteles eu bine, are un decalaj legat de dezvoltarea lui intelectuala. Parerea mea este ca ar fi bine sa ii faceti niste teste serioase de dezvoltarea cognitiva la un psiholog dupa care sa incepeti recuperarea pe partea asta. E clar ca fizic este bine dezvoltat, dar pare ca are un usor retard care este foarte posibil sa fie o nota de autism. Daca nu interveniti la timp, in ani creste exponential.
      Cu bine si va rog sa ma tineti la curent cu ce ati mai facut.

      Răspunde

  22. Buna ziua am si eu 1 baiat de 3 ani si atunci cand vrea ceva nu prea cere ci mai mult tipa este foarte agitat cand se joaca se plictiseste si nu duce treaba pana la capat atunci cand nu vrei sa-i dai ceva se tavaleste,se tranteste si tipa pana ii dai daca inveti cu el acum stie mai tarziu daca il intrebi nu mai stie de acea eu cred ca are si pierderi de memorie este foarte dragastos cu alte persoane si le asculta doar de noi cei din casa nu asculta

    Răspunde

  23. Posted by Vulcan on 19 Iulie 2016 at 2:29 AM

    Bună am o fetiță de 1 an și 3 luni și mă îngrijorează faptul ca este neatenta câteodată o strigliceride și nu mă baga în seama alta data da.Nu are răbdare sa se uite într o carte sa I arat animale etc doar da paginile, nu vrea șa mă pupe sa mă iubească efectiv dacă o ți în brate nu vrea se tot frământă. , incerc sa I arat părțile corpului dar nu vrea sa stea.zice mama doar când vrea ceva, fredonează ta ta ta mereu în timpul zilei, este foarte energica nu are stare deloc.De multe ori vb cu ea nu mă baga în seama. La tv I pun cântecele dar când aude nu te mai ia în seama.Dacă I zic sa facă tai tai nu vrea mai face cu mânuță pa câteodată când are chef.Poate fi ADHD. ? Va rog sa îmi răspundeți. Va mulțumesc

    Răspunde

    • Buna ziua!
      Este foarte micuță pentru ce vă doriți dumnevoastră, să îi arătați cărți și animăluțe…mai bine în parc la copii.
      Singura grijă pe care puteți să v-o faceți este că nu răspunde la semnele de afecțiune, la tandrețe…Vă sărută de ”noapte bună”?

      Răspunde

  24. Posted by Joy on 23 Iunie 2016 at 12:15 PM

    Buna ziua,
    A-si avea si eu o intrebare in legatura cu baietelul meu. Baiatul meu are 7 ani acum a terminat clasa zero. Acum la sfarsit de an s-a tinut serbarea la care am observat ca baiatul meu la inceputul serbarii facea lucrurile bine si asa cum trebuia asa mai la sfarsit pe facea pe dos, se juca cu parul fetitei de langa el, se foia. Dupa ce s-a terminat serbarea am vorbit cu invatatoarea care mi-a confirmat ca si in timpul anului ii deranjeaza pe ceilalti cu gesturi marunte ii atinge etc. si invatatorei ii este foarte greu pentru ca trebuie sa se lupte mereu cu el. De mic copil a fost mai hotarat, mai artagos dupa de varsta de 2 ani a inceput o perioada grea pentru noi ca parinti pentru ca opunea rezistenta mereu situatia aceasta a tinut dupa varsta de 4 ani. Nu facea histericale, nu se tavalea pe jos doar ca toate lucrurile le vroia dupa propria dorinta. Dupa varsta de 4 ani lucrurile s-au mai schimbat pot sa comunic cu el bine, acasa se joaca foarte mult, joaca lui preferata sunt jocurile lego, este in stare ca ore intregi sa construiasca fel de fel de lucruri dupa imaginatia lui. Cand suntem in aer liber ii place foarte mult sa se catere, sa mearga cu bicicleta, mai joaca footbal. De la patru ani a inceput sa-l interezese cifrele, literele si la scoala la sfarsit invatatoarea a facut niste evaluari ca la cei de clasa zero si a obtinut un punctaj bun. profesoare de educatie fizica ni sa plans ca face totul pe dos ce zice ea. Intrebarea mea ar fi ca de ce face uneori totul pe dos si de ce nu se tine de reguli si asta doar in alte medii decat acasa, oare ar avea deficit de atentie? Acasa noi de descurcam cu el cand mergem undeva se comporta normal nu este agresiv, noi calatorim mult si in timpul calatoriile are rabdare in masina, avion se adapteaza conditiilor doar ca la scoala opune rezistenta prin faptul ca uneori face lucrurile pe dos, Invatatoarea ne zice ca uneori asa de linistit sta si creaza(face carticele mici) deci de la o extrema la alta zice ea.
    Multumesc!

    Răspunde

    • Buna ziua!
      Daca am inteles eu bine, aveți o viață de familie destul de complexă, iar ca lucrurile să fie în ordine fiecare știe unde îi este locul și ce are de făcut🙂 Băiatul este în regulă, nu are nici un deficit, are doar nevoie să defuleze, singur loc unde nu se simte total constrâns este la școală câând obosește. Pe scurt, are nevoie de mai multă libertate și de o modalitate proprie de exprimare…poate un sport care să îi placă, poate ceva artistic sau poate pur și simplu are nevoie să se joace. Opoziția pe care o manifestă este modul lui de ași exprima autoritatea și nu este un lucru rău…Depinde ce vă doriți mai mult, un copil extrem de disciplinat care va respecta regulile și autoritatea sau un copil liber?
      Cu bine!

      Răspunde

  25. Posted by adina on 9 Iunie 2016 at 10:33 PM

    Buna seara!Am un baietel de 2 ani.Pana la 1 an si 5 luni a mancat de toate dar treptat a inceput sa refuze alimentele ,mancarea noua in general.Acum la 2 ani are zile cand mananca cirese sau capsuni de exemplu dar sunt zile cand le vede incepe sa planga si sa zica NUnu.Cand vede ceva nou si incerc sa ai dau sa manance la fel procedeaza incepe sa fuga si sa zica ca nu vrea.El este vioi a inceput sa zica destul de multe cuvinte ,nu le spune corect dar asociaza cu ce spune nu e leaga inca.Stie cum ai chiama pe toti cei care stau in casa.Stie cum i-l chiama (isi zice numele( doar daca se vede in oglinda dar daca i=l ntrebi zice NuNU.Se joaca adecvat cu jucariile.Stie toate partile corpului,sa le arate si cateva sa spuna cum se numesc.Are momente cand se uita la mine parca nu ar fi prezent .Raspunde la nume.Este vesel,iubaret si energic.Am vazut pt internet ca ,copiii care au autism au asa probleme cu mancarea.Nu inteleg cum de acu jumatate de an manca orice si acum are asa de putine feluri de mancare pe care le prefera.Va rog mult sa imi ziceti trebuie sa ma duc la un psecialist>?Multumesc din suflet/.

    Răspunde

    • Buna seara!
      In principiu nu pare sa fie susceptibil de ceva. Este posibil sa i se formeze diferentele de gust si sa inceapa sa ii placa doar anumte lucruri.
      Dvs. mancati impreuna cu copilul? La varsta asta mananca aproape orice, servitul mesei cu parintii este atat pentru încurajarea acestuia, este un act de socializare si mai ales un model pentru copil, despre cum se sta la masa, cum se folosesc tacâmurile etc…
      Cu bine!

      Răspunde

      • Posted by adina on 13 Iunie 2016 at 12:29 AM

        Va multumesc frumos pt .raspuns.Sunt zile cand sta cu noi la masa dar sunt si zile cand mananca in scaunelu lui.Eu tot sper sa fie din cauza maselutelor.O seara buna!

        Răspunde

  26. Posted by andra on 4 Mai 2016 at 2:25 PM

    Buna ziua. Am si eu o problema mai deosebita, poate reusiti sa ma luminati ca eu am ajuns la capatul puterilor azi. Am un baietel de 3,6 ani. Este un baietel perfect normal. Are un fratior de 1,6 ani cu care se intelege relativ bine. Cand se iubesc cand se urasc. De pe la vreo 2 ani (nu tot timpul) cand si cand il apuca niste crize destul de urate, si nu stim de la ce De obicei cand nu ii convine ceva incepe si tipa(nu loveste,, nu zgarie, etc) DAR cand incerc sa il potolesc incerc sa il scot din locul si starea in care e, cateodata ii ofer apa. Imi spune ca nu vrea, dupa aia se razgandeste si o vrea, cand ii dau cana, nu mai vrea si plange si tipa intr-una. Daca ii zic sa se ridice nu vrea, dupa aia vrea, dar nu poate singur, ii dau mana sa il ajut nu mai vrea, vrea singur, il las singur iar nu poate singur si tot asa cu orice obiect sau actiune. Dupa ce trece(poate sa dureze 15 min sau o ora), cand ii zic ca a fost obraznic el zice ca nu, cand ii spun ca nu ma asculta ele zice ba da. Si DA, NU , BA DA, BA NU astea ma omoara. Si orice rapsuns cand il intreb ceva e :pentru ca da sau pentru ca nu . Sper ca intelegeti ce am scris aici si poate imi dati un sfat ca nu stiu ce sa fac cu el cand e asa. Si la gradinita face la fel(nu foarte des) si atunci ma suna educatoarea sa ma duc sa il iau ca nu se poate ocupa de ceilalti copii. Si la urma am observat ca cel mai des se intampla dimineata cand ne pregatim de gradinita si la gardinita cand merg la masa de la 12 inainte de somnul de la pranz.

    Răspunde

    • Buna seara!
      Dacă nu ați întreprins încă nimic înseamnă că răspunsul meu nu este tardiv🙂
      Nu pare a fi o problemă psihologică ci mai degrabă de natură neurologică, să sperăm că nu este vorba de nimic, dar ca să fiți sigură mergeți la un neurolog și povestiți-i ce mi-ați spus și mie…pare o neputință legată de manipularea obiectelor.
      După ce mergeți vă rog să îmi spuneți și mie părerea neurologului.
      Cu bine!

      Răspunde

  27. Posted by mihaela on 17 Aprilie 2016 at 2:14 PM

    Buna ziua am un băiețel de 9 ani el de când lam nascut a fost foarte agitat nu prea dormea era violent cu copii cu noi am zis ca lam alintat prea mult .acum ma îngrijorează pt ca este deja mare si tot ce spun în minutul următor face acelasi lucru daca il cert pune o privire ca si cum in momentul ăla ar da in mine la scoala nu este atent el este foarte destept dar nu se poate concentra .mam gandit ca poate isi revine cu vb frumoase dar degeaba fie ca tip fie ca vb frumos este acelasi lucru ce pot sa fac ce unde ar trebui sa merg .

    Răspunde

  28. Posted by mada on 1 Aprilie 2016 at 1:21 PM

    Buna ziua.
    Avem un baietel de 4 ani si patru luni care are un comportament ce ma ingrijoreaza.Tipa foarte rau cand se enerveaza, ne bate, ne musca, ne scuipa, uneori il apuca din senin,sau cand se joaca si nu castiga el sau nu se face ce zice in momentul jocului sau in general, de cele mai multe ori pt ca nu-i dam ce vrea sau nu facem ceva cum vrea el. Mentionez ca ii place sa fie mereu primul in tot ceea ce face, si nu concepe sa piarda. Am, incercat bineinteles toate variantele, nu merge nimic. Dar nu mai stiu cum sa-l potolesc, sau il linistesc dupa o groza de rugaminti. Fac precizarea ca si noaptea, daca se trezeste din diverse motive (este ud si vreau sa-l schimb, sau vreau sa-l acopar cu paturica lui, etc) uneori este violent. Ne loveste cu picioarele si ne spune sa plecam din camera. Nu vrea apa, nu vrea lapte, nu vrea desene, nu vrea nimic. Vrea doar sa plecam din camera. Criza poate sa-l tina 5 minute sau 30 minute.Precizez ca nu face mereu aceste scena. Cateodata cand vine de la gradinita tipa ca nu vrea sa se spele pe maini, sa manance, dar dupa mai multe rugaminti cedeaza.Ii place sa fie mereu rugat si cand face cate ceva bine sa fie recompensat. Lui ii place sa fie mereu intr-o competitie:cine ajunge primul,cine face primul si tot asa.
    Asa cum spuneam, cand are o criza noi plecam din camera, asa cum vrea el. Insa revenim pentru a-l supraveghea sau pentru a incerca sa-l convingem sa nu mai fie suparat. El ne goneste iarasi. Insa dupa ce plecam el incepe sa planga. Daca revenim in camera lui el plange si tipa mai tare. Noi incercam sa-l impacam cumva (luandu-l in brate, dandu-i drumul la desene, sau oferindu-i alte variante) pentru ca ne sperie starea lui . De exemplu, incerc sa evit cat mai des aceste crize. Daca ii dau cate o palma la fund sau il cert face mai urat si ma loveste si el. Am incercat sa il pedepsesc in camera la el dar tranteste, arunca tot ce prinde prin camera si este egal cu zero. Pe langa asta mai are si o energie foarte mare. Nu sta locului nici o clipa vrea sa alerge mereu. La gradinita e groaznic:nu participa la activitati, nu asculta si alearga in continuu.Imi spune mereu educatoarea ca este foarte obraznic si nu asculta, mentionez ca nu este singurul , Daca ii captezi atentia el vrea sa termine primul dar nu conteaza daca face bine sau rau. Nu vrea sa invete poezii cantece, macar sa stea pe un scaun linistit .Mereu este in continuua miscare. Este agitat mereu.Poate sa alerge si 2 ore in continuu. Se catara mereu. Cateodata e de groaza. Lucru care este deranjat. Este intr-o continuua miscare. II place sa fie in centrul atentie, si prinde foarte repede ce ii arati, cu tot ca nu este atent.Se plictiseste foarte repede si mereu vrea ceva nou.Multumesc!

    Răspunde

    • Buna ziua!
      Daca lucrurile stau chiar așa, trebuie sa îl vadă un psiholog și să intre într-un program. Din descriere par note de adhd, dar până nu vă confirmă cineva de specialitate nu putem fi siguri.
      Cu bine și scrieți-mi după ce mergeți cu el.

      Răspunde

      • Posted by mada on 19 Aprilie 2016 at 10:39 AM

        Buna ziua.
        Revin din nou cu un raspunsa la dumneavoastra.
        Am fost cu baiatul la psiholog si in urma discutiei nu are adhd ci este hiperkinetic, este foarte alintat si foarte incapatanat.
        M-a sfatuit sa faca din nou grupa mijlocie si cat mai multe reguli si cat mai multe activitati.
        Urmeaza sa ma duc din nou la un control peste 2 luni.
        Va multumesc!

        Răspunde

  29. Posted by Flavia Madalina on 20 Martie 2016 at 8:29 AM

    Buna ziua !
    Am si eu un băietel in varsta de 2 anişori (abia impliniti) care uneori ne da mare bătaie de cap. Nici nu stiu cum sa incep. Este foarte, foarte energic, exagerat chiar, uneori nervos, nu vorbeste decat maxim 10 cuvinte (mama, tata, papa, bye bye, tit tit, nino nino cand vede masini cu sirene si altele nesimnificative) imita vreo 12 animale (le-a invatat de la desene si cu ajutorul cărtilor si al meu). Acasa ne-am invatat cu el asa, incercam sa ne ocupam cat mai mult de el, are zeci de jucării cu care se joaca si apoi le aruncă, ne trage de mana cand doreste sa-l ajutăm cu ceva, incerc sa-l implic în treburile casei (sa ma ajute sa băgam hainele in masina de spălat, sa mi le dea sa le întind, sa-mi dea detergentul lichid pt ca masina trebuie sa pape, ii dau cate o cârpă sa steargă praful, sa strângem impreuna jucăriile, etc etc, le face toate dar se plictiseste dupa 2 min.
    El merge la cresa si mereu le intreb pe educatoare cum e, daca face rele, fiindca acasa numai rele face .. ele spun ca e ok, se joaca singur dar când e si prietenul lui (cel mai rau din clasa) atunci si el copiază si face numai rautati. Nu stiu de unde a invatat sa bată si sa scuipe, i-am explicat de zeci de ori ca nu e voie dar continua.. Noi am incercat sa facem toate cele cu el si sa alegem toate modalitatile de educare, cand a fost exagerat rau am apelat si la bataita la fundic.. problema noastra e ca nu putem merge nicăieri cu el, nu are stare, vrea sa faca doar ce vrea si daca nu se accepta plânge si se tranteste pe jos si scuipă, stiu, veti zice ca acesta e un comportament de copil răsfătat (asa ne zic toate persoanele care-l vad) .. prietenii nostri cred ca noi nu stim sa-l educam, ca trebuie mereu certat si bătut.. Dar sincer, am obosit sa-l cert.. Am apelat la educatia „fină” .. Adică orice rele face sa-i vorbesc calm, sa-i explic, dar nu prea functioneaza. Are o verisoara putin mai mica,se bucura cand o vede, se joaca frumos amândoi, dupa care o ia la bătaie.. mi-e atat de rusine de cei din jur, nu vor sa inteleaga ca am incercat orice fel de educatie cu copilul nostru care nu vrea să priceapa nimic, am fost si buni cu el, l-am recompensat, am fost si rai, l-am certat, l-am criticat, l-am si lăudat, a primit si bataita si mici pedepse, dar cu nimic nu functioneaza.. face doar ce vrea el oriunde si cu oricine.
    Mentionez ca e un copil foarte fericit, zilnic rade si se distrează, e bucuria noastră..
    Are cateva mari frici : de un caine care se apropie (se lipeste de mine si zice Nu Nu Nu), de o motocicleta electrica ce a primit-o, de aparatul de ras (il putem tunde doar cu foarfeca) ..
    Afectiune primeste dar 90% din cazuri nu vrea să accepte sa-l iubim si sa-l pupam..
    Nu stiu daca ati inteles ceva din postarea mea .. va veti întreba oare doamna suspectează copilul de adhd sau autism, v-as ruga sa ma ajutati, la cine sa apelez fiindcă m-am saturat de criticile persoanelor din jur…

    Răspunde

    • Buna ziua!
      Va rog sa imi spuneti daca este la cresa de stat sau privata si de asemenea sa imi dati mai multe detalii despre cum se comporta in anumite situatii de ex. când nu v-a vazut cateva ore, daca are gesturi afectuoase pornind de la el, daca va imbratiseaza. Cum se comporta când aude muzica? ii place sa asculte cantece pentru copii si sa danseze?
      Mananca singur? ce anume? Face la olita?
      Ma pun pe gânduri accesele de agresivitate. Oricum, cred ca ar fi bine sa il vada si un psiholog.
      Cu bine!

      Răspunde

      • Posted by Flavia Madalina on 23 Martie 2016 at 12:02 AM

        Buna din nou. Multumesc de raspuns. Am sa va raspund la fiecare intrebare.
        In primul rand, n-am precizat că locuim in Belgia.
        De cand v-am scris si pana acum copilul a luat alta întorsătura, e mai cuminte si parca da semne ca intelege si e mai ascultător (speram sa si tina) .
        Il ducem la cresa de stat. Dimineata cand ajunge la cresa uneori se bucura, alteori nu prea, uneori abia asteapta sa-l dezbracam sa fuga la copii alteori plange rau cand plecam eu sau tati lui.
        Cand mergem sa-l luam (eu sau sotul) zice mamaaa sau tataaa si fuge pana la noi si se cere in brate si incepe sa vorbeasca chineza lui zâmbind. Are si momente afectuoase, cand ii e putin somnic zice mamaa si cere suzeta si pune capul pe mine si uneori ma mângâie si ma pupă, dar sa nu cer in plus ca nu obtin🙂
        E fericit cand aude muzica, ii place si chiar fredonează cateva cântecele (fara cuvinte gen : i a i a oo🙂 e cel mai dansator de la cresa ni s-a spus.
        Da mananca singurel insa atat timp cat doreste, daca nu ma uit la el incepe sa se joace cu mâncarea. Cand se uita la desene mai reusesc sa-i bag si eu in gurita. Ii plac ff mult desenele mai ales cele cu „nino”.. adica desenele cu masini si daca aude sirenele de politie, salvare sau pompieri cu atat mai bine, e cel mai fericit.. nu stiu cu ce-l încântă sunetele alea care noua ne dau dureri de cap.
        Nu face la olita, nu vrea, se pune pe ea sau pe wc (ca am cumparat capacel special de copii) si sta si se joaca cu ce gaseste. Stie sa zică „caca” dar doar dupa ce face. Asteptam concediul fiindcă directoarea gradinitei (unde va merge din septembrie) ne-a sfătuit sa-l lasam 15 zile fara pampers ziua si se va obisnui singur sa ceara la olita.
        Sa stiti ca am citit ca alimentele bogate in omega 3 si omega 6 sunt foarte benefice pt sistemul nervos. O sa incerc sa-i bag in papica. E pretentios, nu prea vrea orice.
        Agresiv devine doar cand ii ia cineva jucăriile care si le doreste . Inainte era si cu mine, ma palmuia des, dar ma prefac ca plang si ii arat ca sufăr si atunci intelege ca nu e bine.
        Pentru mine e un copil absolut normal doar ca putin cam prea energic.
        De dormit doarme bine, doar ca mi se scoala o data pe noapte pt laptic. Sau doarme toata noaptea daca se culca mai tarziu.
        Ii place sa ascundă suzeta si sa întrebe : unde-i ? Apoi mi-o arata si zice : uiteee🙂 .Scuzati ca am scris toate ca o harababură dar am scris cum mi-am amintit.

        Răspunde

        • Buna!
          Haideti sa o luam in ordine.
          Este posibil sa fi trecut printr-o perioada atipica si sa se manifestat mai agresiv, de obicei astfel de stari mai apar la copii când intervine o schimbare majora, mama incepe serviciul, incepe cresa sau gradinita, se schimba ceva legat de spatiu locativ, o mutare, schimbarea locuintei etc. sau apar persoane noi in viata lor, bona, bunica etc. Ramane sa imi spuneti dvs. daca este vorba de ceva de genul acesta.
          Faptul ca are manifestari de afectivitate este linistitor, asta inseamna ca nu ascunde alte probleme.
          In ce prveste alimentatia, personal consider ca la 2 ani, un copil poate manca asemenator cu un adult, ca si compozitie. Este parerea mea. Cred ca este important modul cum se face alimentatia, cum se face prezentarea. Chiar daca e copil e bine sa i se prezinte alimentele intr-un mod cat mai atractiv, aranjate frumos, colorate, pe farfurii vesele (stiti si dvs.!), sa fie servit la masa si nu prin casa. E de preferat sa fie alimentat odata cu ceilalti membrii ai familiei si incurajat sa se foloseasca de manutele lui ca sa manance si evident felicitat, aplaudat pentru fiecare mica reusita.
          Sistemul educativ din tara noastra este diferit, la noi accentul cade pe adult si pe capacitatea lui de a orienta copilul, adica COPILUL ESTE PUS PE OLITA, nu se asteapta sa isi doreasca sa faca asta din proprie initiativa. Sa nu uitam ca sistemul psihic al copilului este in formare asa ca el nu are gandire analitica sau cauzala. Cred ca procedura asta, ”te las sa faci pe tine pana vrei la olita” s-ar putea sa nu dea rezultate sau, chiar imi mai mult, imi pare ca o pedeapsa, unde este implicarea parintelui? Din punctul meu de vedere, copilul este pus la olita din momentul in care isi poate tine bine trunchiul si capul, isi poate coordona miscarile, adica de la 6-7 luni. Dar, este parerea mea, sunt adepta educatiei clasice…:-)
          Cu bine!

          Răspunde

          • Posted by Flavia Madalina on 24 Martie 2016 at 7:22 AM

            Ok . Multumesc din nou. Sa vedem ..
            La capitolul „schimbare in viata micutului” nu a existat. Nu ne-am mutat, nu a cunoscut persoane noi in ultimele 6 luni, nu l-am lăsat cu străini iar la cresa merge de la 18 luni. Cred ca doar venirea iernii l-a enervat, deoarece am fost mai mult in locuri închise si mai rar fiindca vremea de aici e mai mereu ploioasă.
            Cu mâncarea a inceput sa faca maaari mofturi ! Nu mai vrea sa mănânce mâncare gatita nici cu noi la masa, nici prin casa sau la tv . Mereu manca ce mâncăm si noi, daca pt noi nu am gătit el sigur are un pireuas cu carnita sau altceva, dar acum nu mai vrea. Am intrebat daca la cresa mănâncă bine si ele zic ca da (se vede in pampers ca e adevarat) .
            Am zis ca poate s-a invatat cu mâncarea lor si a noastra nu-i mai place si le-am cerut lor impresii si idei cu ce sa-i gătesc si am facut exact la fel dar el zice NU din start fara sa guste. Nu stiu unde am gresit.
            Oricum la masa cu noi nu sta mai mult de 5 minute. N-are stare . Si daca-l certam, incepe sa sufle nasul nervos si sa tina capul în pamant. Bun, sperăm să fie doar o perioadă ca inainte era mancacios.
            Cat despre olita.. hmm.. vechea poveste..
            Din ceea ce-mi ziceti dvs pot spune ca sunt total ne-de acord cu asta. Adică să pun copilul pe olita la 6-7 luni mi se pare exagerat . Metoda aceasta e pt persoanele care au timp si care n-au bani de pampersi.
            Copilul incepe sa fie pregatit abia dupa 18 luni.
            Si poate ceea ce nu stiti, e ca străinătatea e de 100 ori mai dura ca viata in Romania. Adică bine, bani mai multi, iti permiti masina si altele la care inainte nici nu visai dar timpul nostru liber e ultra pretios aici.
            Concediul de maternitate aici e doar de 4 luni (daca ceri inainte sa nasti se scade din el) . Deci eu am întrerupt munca la aproape 8 luni de sarcina si dupa nastere am mai avut 2 luni jumatate. Mai exista un mic concediu pt cele care alapteaza dar eu n-am avut norocul.
            Singurul meu noroc e ca soacra mea a fost in concediu de boală cam un an de zile si a reusit sa stea cu copilul cat timp munceam noi. Vara venea mama mea deoarece era in vacanta scolară fiind învatatoare.
            In fine.. povestea strainatatii suna in felul urmator : niciodata n-ai timp de tine, nici de copil decat seara si in weekend.. e dur sa vezi cum trece viata asa pe langa tine si sincer nici nu ma mai mir de ce copilul meu e asa cum e. Cand a inceput sa vorbeasca l-am dus intr-un loc străin, adica la cresa, unde doar franceza aude toate ziua, e debusolat total.. zice vreo 3 cuvinte si pe franceza si vreo 10 pe romana.. sper sa mai crească si sa intelegem mai bine viata si noi, si el.

          • Buna seara!
            In primul rând vă mulțumesc pentru sinceritatea cu care mi-ați împărtășit din gândurile și problemele dvs….
            La nivel intuitiv cred ca ați răspuns în cea mai mare parte la întrebările care vă frământă despre copil. Ce să spun? Ca să lămurim poveste cu olița și să nu credeți că este o opțiune legată de bani, v-am dat acel repar legat de vârsta de 7 luni pentru ca atunci se formează/fixează reflexele legate de defecație…este bine și pentru el și pentru părinți să facă la olița de foarte mic. Din punct de vedere psihologic este prima lui realizare, se formează și crește încrederea în sine…dar nu cred că au rost aceste explicații după ce mi-ați spus cum stau lucrurile de fapt.
            Ca să vă spun sincer situația, comportamentul lui este o reflexie a vieții care se desfășoară în jurul lui, cu plusuri și minusuri.
            Copii cer timp, educația cere timp. Nu vreau să vă supăr, sunt convinsă că în condițiile date faceți tot ce vă stă în putință.
            Educația copilului începe din momentul în care s-a născut, o stare materială bună nu înseamnă obligatoriu și o educație bună.
            Încercați în limita timpului disponibil să vă ocupați cât mai mult de copil, citiți despre stadiile de dezvoltare, despre modalități de stimulare intelectuală, despre jocuri, spuneți-i povești, cântați și dansați cu el (o să vă facă bine și dvs. și nu neapărat cântece pt copii ci și ce vă place :))
            Acești ani sunt foarte importanți pentru dezvoltarea lui ulterioară, un start bun înseamnă de multe ori o cursă bună!
            Cu bine!

  30. Posted by oxana on 26 Februarie 2016 at 12:15 PM

    buna ziua .am si eu o Intrebare , am un baietel de 2 ani si 10 luni si de vrio citeva zile a inceput sa ii tremure ba o minuta ba un piciorus . iar cite o data tremura ca dupa ce face pipi . spunetimi va rag care o fi cauzele . sa va zic ca a devenit cam nervos si agitat in ultimul timp ,

    Răspunde

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: